Denon'a 110 lat cz. 3 - rocznicowa nowości AV: 13.2 kanałowy wzmacniacz AVC-A110

Aktualizacja: 6 paź 2020

Na koniec pozostawiłem danie główne – jeśli ty, lub ktoś z twoich znajomych, dysponuje odpowiednimi środkami i chce postawić naprawdę totalnie wypasione kino – ze wszystkimi najnowszymi formatami dźwięku (13.2 kanałów) / 8K / HDMI 2.1 / o brzmieniu absolutnym, to pozostało mu na decyzję niewiele czasu, bowiem rok (lub mniej jeśli zapasy się szybciej wyczerpią) mignie jak z bicza strzelił. A nad czym to ja się tak zachwycam?


Denon AVC-A110

Wzmacniacz kina domowego – AVC-A110

13-to kanałowy wzmacniacz AV ze wszystkim co najnowsze w technologii, w tym 8K i HDMI 2.1. Motywem przewodnim, jaki towarzyszył panu Yuuki Takahashi podczas procesu strojenia, była głębia / otchłań (ang. abyss), by stworzyć dźwięk, który nie ma dna – jak w filmie pod tym samym tytułem.

Hasłami kluczowymi były: wysoka rozdzielczość w niskich częstotliwościach / szybki dźwięk / wysoka stabilność pracy / wysoka równomierność w pozbywaniu się nadmiaru ciepła.

Wzmacniacz schodzi więc niżej, niż jakikolwiek wcześniejszy produkt firmy. Szybkość zapewnia mu niegubienie nawet drobnych szczegółów – można usłyszeć każdy szelest nawet taki z bardzo daleka. By móc się cieszyć otwartym, przestrzennym dźwiękiem niezbędna jest również ogromna stabilność i solidność po stronie korpusu urządzenia, bowiem równomierność w rozpraszaniu ciepła = równomierność i stabilność dźwięku.


Denon AVC-A110 - dedykowane części

A wszystko po to, by poprawić osiągi: masywny zasilacz na podstawie z czystej miedzi / specjalnie zaprojektowane pod potrzeby tego konkretnie wzmacniacza i oznakowane logo 110 kondensatory / odlewane, masywne nóżki / wysokiej klasy przydymiane terminale głośnikowe.

Największym wyzwaniem przy takich projektach okazuje się odpowiednie zrównoważenie stabilności (czyt. powolności) z szybkością pracy całego układu zasilającego. Jeśli ma być dynamicznie to energia musi móc swobodnie przepływać w ogromnych ilościach, a do tego być wytwarzana w ilościach niezagrażających osiąganiu pełnej wydajności systemu.


Denon AVC-A110 - dedykowane części

Pilot wykonany tak solidnie, by być godzien urządzenia które obsługuje / dopiero mając męską dłoń za punkt odniesienia widać potęgę zastosowanych w zasilaczu kondensatorów – niczym granat ręczny / ten solidny kawałek aluminium to fragment typowego zasilacza, natomiast obok jego odpowiednik z miedzi użyty w tym modelu – który lepiej odprowadza ciepło w wersji A110 / w cewkach stosowanych w obwodzie wyjściowym końcówki mocy druty są klejone, by uniknąć jakichkolwiek wibracji.

Denon AVC-A110 - części specjalne

Jeszcze jeden rzut oka na części z najwyższej półki, które zostały użyte do tuningowania.


Wizualnie AVC-A110 (poza srebrzysto-grafitowym kolorem), jest podobny do AVC-X8500H, bowiem na jego bazie powstawał, jednak to tylko powierzchowne podobieństwo. Oba urządzenia znacznie różnią się wewnątrz – po stronie elektrycznej, ponad 250 części zostało wymienionych na ich lepsze odpowiedniki, a po stronie mechanicznej, aż 150 elementów, by zejść niżej i niżej, by osiągnąć prawdziwą głębię.


Denon AVC-A110 DAC vs AVC-X8500H DAC

Przykład z życia – obie płytki z DAC'kami na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, ale różni je ponad 100 podmienionych podzespołów.

Denon AVC-A110 - grubsze ścieżki z miedzi

Inny przykład – podwojono grubość miedzianych ścieżek na płytkach drukowanych, by obniżyć opór w obwodach sygnałowych / obwodach zasilających / i szczególnie na trasie uziemienia. Może i tego na oko nie widać, ale będzie słychać, zwłaszcza że w urządzeniu jest ponad 1000 części wlutowanych w tego typu płytki.

Denon AVC-A110 - wnętrze na czarno

Wnętrze jest po prostu piękne – płytki drukowane, a nawet radiatory zrobione na czarno. Miejsce centralne zajmuje rocznicowy transformator na podstawie z czystej miedzi – by usprawnić rozpraszanie ciepła, a wszystko to by poprawić jakość reprodukcji do granic wcześniej niespotykanych.

Wzmacniacz AV – AVC-A110, najprawdopodobniej będzie bardziej limitowany niż urządzenia stereofoniczne. Na razie nieoficjalnie mówi się o liczbach liczonych w setkach (nie w tysiącach) numerowanych egzemplarzy. Premiera spodziewana w październiku.


Cena: 24.999 zł


Yuuki Takahashi - AV Sound Master w Denon

Denon AVC-A110 motto projektowe - Abyss
Yuuki Takahashi (Sound Master produktów wielokanałowych w Denon): Ponieważ AVC-A110 naprawdę ucieleśnia jakość dźwięku jaki od zawsze pragnąłem stworzyć, dlatego daję mu 120 punktów. Chciałbym aby osoby posiadające systemy dwukanałowe, miały również okazję doświadczać 13-to kanałowego dźwięku przestrzennego AVC-A110.




Pytania i odpowiedzi

Jak to zwykle bywa podczas imprez z udziałem prasy, zaczynają padać pytania (nie zawsze wygodne), jako, że o wiele tematów nie ma jak się lepiej dopytać, inaczej niż podczas interakcji bezpośredniej z przedstawicielem firmy, uznałem że warto co ciekawsze z nich upublicznić.

Oliver Kriete

Dlaczego nie zaproponowano streamera na podobnym poziomie technicznym?

Myśleliśmy pierwotnie o połączeniu odtwarzacza ze streamerem, ale z uwagi na pewne kompromisy, jakie by to rozwiązanie wymusiło, postanowiliśmy się skoncentrować na odtwarzaczu, a godny streamer klasy wyższej pojawi się jako osobne urządzenie w przyszłym roku.

Na pytania odpowiadał Oliver Kriete

Jaka jest moc wyjściowa zestawu Hi-Fi?

Ok. 140 W przy 4 Ω / 80 W przy 8 Ω, ale nie ma się co kłopotać cyferkami, ten wzmacniacz swobodnie napędzi i tak duże kolumny jak B&W 801.

Czy urządzenia będą dostępne w całej sieci dealerskiej Denon’a?

Planujemy je oferować poprzez sieć wyselekcjonowanych dealerów. Klient zainteresowany tej klasy sprzętem, musi otrzymać do dyspozycji możliwość odsłuchu w odpowiednich warunkach i również otrzymać informacje na odpowiednim poziomie, a więc nie wszędzie.

Dlaczego kupując zestaw Hi-Fi, muszę zapłacić dwa razy za DAC?

Mogliśmy zbudować „goły” transport CD podłączany do wzmacniacza, ale wewnątrz CD z uwagi na większą dostępną przestrzeń, mieliśmy możliwość lepszej optymalizacji sygnału analogowego już po konwersji, w stosunku do upakowanego po brzegi wzmacniacza.

W odtwarzaczu mogliśmy więc zmieścić bardzo intensywnie rozbudowany, w pełni dyskretny obwód analogowy, bez zintegrowanych komponentów jak OP Amps (pol. wzmacniacz operacyjny), a które pojawiły się we wzmacniaczu z uwagi na brak miejsca. Wszystko są to części najwyższej jakości, ale najlepsze efekty soniczne otrzymamy podłączając wyjścia analogowe odtwarzacza bezpośrednio do wzmacniacza.


Denon DCD-A110 i PMA-A110 tył

Czarne pola to wejścia, kropkowane wyjścia – jak widać odtwarzacz nie ma wejść, a więc nie musi np. walczyć ze śmieciami płynącymi po USB – wewnątrz panuje więc sterylna czystość jak na sali operacyjnej.


Jako, że odpowiedź rozminęła się z pytaniem, pozwolę się podzielić własnym przemyśleniem w temacie (mam nadzieję, że na co najmniej 95% trafnym). Jako, że odtwarzacz dysponuję zarówno możliwością grania płyt SACD, jak i DVD-ROM z nagranymi plikami DSD (2.8 MHz/5.6 MHz) i innymi w wysokiej rozdzielczości, a więc przetwarza najlepszej jakości nagrania dostępne na ziemi. W jakimś momencie ten sygnał musi być konwertowany na analog. Oczywiście gdyby projektowano urządzenie dla mniej wymagających klientów, to można byłoby sygnał wyprowadzić po cyfrze do DAC'ka umieszczonego we wzmacniaczu, ale to kompletnie nie może mieć miejsca w sytuacji gdy projektuje się Hi-End i walczy o każdy milimetr skrócenia długość toru audio.

Wybrano więc droższe, ale znacznie bardziej eleganckie rozwiązanie – zaprojektowano najlepszy możliwie DAC (pracujący w optymalnym środowisku), będący w stanie wycisnąć wszystko z płyt SACD i przesłać sygnał już w postaci analogowej do wzmacniacza. A pamiętamy, że można w nim wyłączyć obwody cyfrowe, tak by stał się w pełni analogowy. Natomiast DAC we wzmacniaczu zaprojektowano jak konia roboczego z izolowaną sekcją cyfrową, który może obsługiwać TV / konsolę do gier / PC / NAS / i ma możliwość przetwarzania plików o jeszcze wyższej rozdzielczości jakie się pojawią, ale za pewną niewielką cenę straty subtelności, której i tak pliki PCM i FLAC nie zapewniają z uwagi na swoją strukturę kodowania w stosunku do subtelnych SACD.

Według mnie wybrano najlepsze możliwe rozwiązanie z punktu widzenia jakości dźwięku. Inna sprawa, że w Japonii płyty SACD są w powszechnym obrocie, tak jak u nas CD, więc Japończycy nie odczuwają takiej presji na dostęp do plików Hi-Res jak my i Amerykanie.

Ot taka drobna różnica kulturowa.


Dlaczego nie wprowadzono połączeń XLR pomiędzy urządzeniami?

XLR, czyli złącza zbalansowane mają sens, tylko gdy cała konstrukcja od wejścia do wyjścia na kolumny jest zbalansowana, gdy nie jest w całości zbalansowana, to XLR to zwykła ściema, dlatego my preferujemy porządne połączenia single-ended. XLR jest standardem pochodzenia profesjonalno-estradowego, gdzie tworzone są bardzo długie połączenie, które mogłyby zbierać po drodze zbyt dużo śmieci, w warunkach domowych, to samo można osiągnąć przy sygnale niezbalansowanym.

Dlaczego nie zrobiliście rocznicowego gramofonu do kompletu?

To nie jest taka prosta sprawa, bowiem w naszym przypadku musiałby to być gramofon z napędem bezpośrednim, a z pośród dostępnych teraz w handlu napędów, żaden nie spełniał naszych oczekiwań godnych tej serii, więc musieliśmy odpuścić.

Do kogo oferta jest skierowana?

Można powiedzieć, że do każdego, ale na pewno w pierwszej kolejności do wieloletnich użytkowników i entuzjastów marki, którzy chcieliby zrobić prawdziwy duży krok do przodu, oraz do entuzjastów chcących postawić kino domowe z najwyższej półki (z DTS:X / IMAX Enhanced / Dolby Atmos / Auro-3D).

Na koniec odpowiedź na chyba najważniejsze pytanie, jakie potencjalny klient (gotowy na taki pułap cenowy) sobie zadaje...


Co wybrać – nową serię 30 Marantz’a, czy Denon’a A110?

Od strony technicznej, Denon jest na pewno bardziej bogato wyposażony, wyżej pozycjonowany i jakby nie patrzeć ekskluzywny, przez swoją limitowaną dostępność. Natomiast to, co powinno zaważyć na ostatecznej decyzji to odsłuch, bo to jak dwa luksusowe samochody dwóch różnych marek – parametry maja podobne, ale oferują użytkownikowi odmienne wrażenia (ang. User Experience).

Zarówno Denon jak i Marantz trzymają się charakterystycznych dla siebie cech dźwięku: szczegółowość i dynamika vs. ciepło i dostojność, bowiem obie marki wywodzą się z odmiennych szkół dźwięku i wychodzą spod rąk Sound Masterów, którzy hołdują odmiennym interpretacjom jaki dźwięk Hi-Fi powinien być.


Część 1 – kamienie milowe w 110-letniej historii marki Denon (kliknij tu)

Część 2 – trzy nowe produkty stereofoniczne (kliknij tu)


Denon - 110 Anniversary logo



N A J N O W S Z E    W P I S Y